Onderwijs Bewijs

Onderwijs Bewijs

Tweede ronde

De tweede ronde heeft 19 onderzoeksprojecten opgeleverd. Alle onderzoeken lopen nog.

 

Gedragsproblemen en pesten

  •  Open Universiteit - Een online advies op maat voor slachtoffers van cyberpesten op het VMBO
  •  SCO Kohnstamm - Preventie van gedragsproblemen van leerlingen in het basisonderwijs
  •  PI Research - Een effectmeting van SPRINT
  • Universiteit Groningen - Signaleren en tegengaan van pesten: Het KiVa antipestprogramma
  •  Universiteit van Amsterdam - Beïnvloeding van motivatie studenten in het MBO
  •  Expertisecentrum Taal Onderwijs & Communicatie - Boekenmaatjes: Het effect van tutor-lezen op de sociaal-emotionele competentie van kinderen in het basisonderwijs

 

Vermindering van achterstanden

  •  Universiteit Twente - De longitudinale training van basisschoolteams in het systematisch analyseren en verbeteren van leeropbrengsten
  •  UMC Groningen - Het effect van bewegen tijdens de reguliere les op de lees-, spellings- en rekenvaardigheid van achterstandsleerlingen in groep 4 en 5
  • Expertisecentrum Nederlands - Leescoaches in het VO: effecten van een cross-age tutorprogramma op de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen
  •  Expertisecentrum Nederlands - Programma interactief taalonderwijs: opbrengsten voor achterstandsleerlingen
  •  APS - Rekenen in beeld
  •  Hogeschool van Rotterdam - Effecten van motiverende teksten en begrijpend leesinstructie op tekstbegrip in het Vmbo

 

Excellentie

  •  TU Twente - BE COOL! Bevorderen van Excellent door Coöperatief Onderzoekend en Ontwerpend Leren
  •  ITS - Excellent onderwijs en effecten op cognitief excellente leerlingen

Burgerschap

  • Openbaar Onderwijs Zwolle - Kritisch burgerschap
  • CED Groep - Effecten van het programma 'Kinderen en hun morele talenten' (methode XYZ) op burgerschapscompetenties en burgerschapsgedrag

Combinatie thema’s: Gedragsproblemen en pesten & Vermindering van achterstanden

  • Universiteit Maastricht - Doen wat ik kan! Leidt herhaalde zelfreflectie tot verbetering van schoolprestaties?
  • St. Bascule - Beter bij de les: interventies ter verbetering van aandacht en werkgeheugen bij schoolgaande kinderen met gedrachts- en leerproblemen
  • Universiteit van Amsterdam - YES I CAN! Weerbaar worden tegen negatieve stereotypen
  •  

Meer informatie

Samenvattingen van de toegekende onderzoeksvoorstellen vindt u hier.

 Het juryrapport vindt u hier.